Rhönradturnen

Rhönradturnen

een spectaculaire variatie op turnen!

Het Rhönradturnen is een originele sport waarbij je turnoefeningen doet in een draaiend wiel.  Het is mooi om naar te kijken maar vooral heel leuk om zelf te doen!

In de jaren ’20 is het Rhönrad ontworpen als een goede mogelijkheid om alle spiergroepen te trainen. Raderen zijn er in verschillende groottes en hierdoor is de sport voor iedereen toegankelijk: voor jong en oud, klein en groot, jongens en meisjes!   Bij Sv Clias werken we aan het ontwikkelen van onze turn(st)ers, niet alleen aan fysieke aspecten als kracht en lenigheid maar ook aan samenwerken, respect, teambuilding en zelfvertrouwen.

Kom je het ook proberen?

Als je het ook een keer wilt komen proberen, kun je in de les van de dinsdaggroep een keer meedraaien.  Neem vooraf contact op via het contactformulier, zodat je zeker weet dat er een rad voor je beschikbaar is!

Vergeet je gymschoenen niet! Je turnt het prettigst in schoenen met een lage wreef welke je goed vast kan zetten.

Voor de actuele tijden, klik hier voor het lesrooster!

 

Hieronder wat meer informatie over deze mooie sport:

Het Rhönrad luistert naar jou!

Bij Rhönrad werk je met je eigen lichaamsgewicht. Het rad heeft geen eigen wil en doet altijd wat jouw lichaam het verteld. Soms kan het samenknijpen van je billen al het verschil maken tussen door- of terugrollen. Zo werk je spelenderwijs aan je kracht en lenigheid. De noodzakelijke balans zorgt voor bewustzijn en controle over je eigen lichaam. Turnend in het rad leer je onbewust om een goede houding aan te nemen. Dit zorgt niet alleen voor een andere uitstraling, maar helpt je ook om blessures in het dagelijks leven te voorkomen. Doordat de bewegingen in dit bewegende toestel vloeiender zijn, is het minder belastend voor je gewrichten dan regulier turnen.

Naast spectaculaire demo’s wordt er veel gewerkt richting wedstrijden waaraan iedereen op zijn eigen niveau mee kan doen!

Het Rhönradturnen kent 3 disciplines:

      Rechtuit

Hierbij rolt het rad op twee hoepels heen en weer. In het begin turn je vooral in het rad terwijl je je voeten vastzet. Later leer je ook zonder vast te zitten in en op het rad turnen;

      Sprong

Nadat je het rad vaart hebt gegeven, ren je erachteraan en spring je erop, waarna je aan de andere kant op een mat land. Dit kan zittend maar ook met een overslag of staand met bijvoorbeeld een salto

 

      Spiralen

Het rad rolt hierbij maar op 1 hoepel. Je kunt grote rotaties maken maar ook met hele kleine rondjes op de plaats blijven. In het begin helpt de trainer hier nog bij maar uiteindelijk doe je dit helemaal zelf!

Foto: B.J.A. Treuren – rhonrad.eu